Column Trude Maas
Chaos op Domplein en Vismarkt
Utrecht doet al jaren zijn best op een goed beleid dat fietsen stimuleert. In zo'n oude stad past de auto niet, nog los van zijn fijnstof. Dagelijks gezond bewegen is het motto.
Dat blijken we ook te doen. Heel veel mensen pakken de fiets, en ook de bezoekers van de stad doen dat. Beetje noodgedwongen soms, maar dat hebben we er wel voor over.
Fietsstad Kopenhagen
Als je zo lekker bezig bent, voel je je al gauw gidsstad. En doe je graag mee aan de competitie op dat gebied met andere steden.
Iemand in Denemarken bedacht de Copenhagenize Index. Een meetlat om het fietsgebruik in steden te vergelijken, met een rangorde als resultaat. Er wordt gekeken naar infrastructuur, faciliteiten, fietscultuur, deelfietsen en vrachtverkeer op de fiets.
Slim van de mensen in Kopenhagen om daarmee te beginnen. De index moet namelijk al een aantal jaren constateren dat er niets gaat boven fietsstad....rara....Kopenhagen.
Rijden zonder licht
Tja, dan hadden wij maar op tijd de Utrecht Index moeten bedenken, zó geconstrueerd dat onze werkelijkheid hoog scoort. Zoals: veel punten voor appen op de fiets, rijden zonder licht, stoplicht negeren, onbehouwen gedrag en nog zo wat. Maar ja, zij waren ons voor.
Nog erger: dit jaar heeft Amsterdam ons zelfs gepasseerd op die zo felbegeerde Deense index. Wat doen ze in Kopenhagen en Amsterdam beter dan hier? Toch interessant.
Delen van de weg
Zo is er bijvoorbeeld terechte kritiek op ons beleid van het 'delen van de weg'. In andere steden worden verkeersstromen zo veel mogelijk gescheiden. Bij gebrek aan ruimte bedenken wij manieren om veilig twee soorten verkeer te mengen. Resultaat? Fietsers en auto's crossen door elkaar langs de singels. Voetgangers en fietsers stuiteren kriskras over de Vismarkt en het Domplein. Ooit waren andere landen jaloers op onze mooie fietspaden, op dit moment doen we ze hier en daar simpelweg in de ban.
Onbegrijpelijk verkeersbord
De Deense onderzoekers zijn minder enthousiast over dit delen. Voor niet-Utrechters zijn onze regelingen niet helder. Er staan zelf uitgevonden pseudo-verkeersborden. Het plaatje is niet intuïtief. De toelichting is in het Nederlands.
Dat non-intuïtief ontwerpen wordt ons op andere aspecten ook verweten. Een straat bezit namelijk een soort logica. Verkeerslichten hebben altijd rood bovenaan, aan trottoirs zit vaak een randje of een niveauverschil. De kleur van het trottoir is meestal anders dan die van de rijbaan.
Voetganger bedreigd op Domplein
Je zou kunnen zeggen dat er een soort 'internationale taal' bestaat voor straatinrichting. In de dadendrang om tot innovatieve verkeersoplossingen te komen, verloren we die 'codes' uit het oog. Met een geknutseld verkeersbordje erbij. Maar wie nooit in Utrecht komt, kent dat bord niet. En begrijpt ook niet waar op het Domplein het voetgangersgebied eindigt, en waar de fietsersjungle begint.
Mega fietsenstalling niet genoeg
Nu we wel onverslaanbaar blijken met onze mega fietsenstalling, moeten we toch op andere criteria meer huiswerk maken. Mooie klus voor de verkeersspecialisten.
Want voor het lanceren van de Utrechtse fiets-index zijn we net even te laat natuurlijk. We moeten dus maar iets anders bedenken waarin we wel van meet af aan de beste kunnen zijn. Wie doet een gooi?
Trude
Maas
Voorzitter
Utrecht Development Board
"Leefbaar, gezond en uitdagend"
“Niet wachten tot problemen ons boven het hoofd groeien. Nu inzetten om Utrecht leefbaar, gezond en uitdagend te houden”. Voor UtrechtDB-lid Richard Kraan is dit het centrale thema. “Werkgelegenheid, voorkomen van uitsluiting, daar moeten we aan werken. Als we slagen, zijn we als stad uniek.”
Vanaf het eerste uur, de oprichting in 2009, draait Richard Kraan mee in de UtrechtDB. Hij was een van de wegbereiders voor het platform dat wil dienen als smeerolie voor samenwerking tussen overheid, bedrijven en opleidingen in de stad Utrecht.
> Lees het hele interview > Alle interviews