Column Jan Willem Steunenberg
Coronatipping graag, ruim en royaal
Het is een herkenbare reflex. Zodra er gevaar dreigt, het leven tegenzit, zekerheden wegvallen, familie, vrienden ziek worden of, nog erger, komen te overlijden - dan gaat de hand direct op de knip. Wij hebben even geen zin in ongedwongen gezelligheid, een spontane borrel of informeel diner.
Even geen weekendje weg met je geliefden of naar die -oh zo- belangrijke beurs in het buitenland. Het geplande bezoek aan de kapper wordt uitgesteld en een hippe jurk of broek laten wij ook nog maar even hangen in onze favoriete kledingwinkel. Wij verschansen ons letterlijk achter onze veilige voordeuren en doen ons tegoed aan het gehamsterde eten uit de supermarkten.
Bij velen weer kriebels
Het coronavirus is zo’n gevaar, een ongrijpbare en onzichtbare vijand, die deze gevoelens oproept. De aansporingen van de regering en het Outbreak Management Team hebben wij feitelijk niet eens nodig. Wij hebben zelfs begrip voor de noodzakelijke maatregelen en de intelligente lockdown en wij houden ons met z’n allen koest.
Maar natuurlijk begint het na enige weken bij velen weer te kriebelen en beginnen wij terug te verlangen naar ons oude leven. Nu de maatregelen tegen het virus effect lijken te sorteren en wij met z’n allen hopelijk weer snel op weg zijn naar een ‘smart exit’ wordt het tijd om de balans op te maken.
Utrecht gastvrij
Utrecht bestaat als gastvrije stad uit bouwstenen die elkaar versterken en op elkaar inwerken. Een mooi gebouw, een fijne atmosfeer in combinatie met oprechte aandacht van diegene die service verleent kunnen je dat fijne gevoel van gastvrijheid bezorgen. Gedrag is echter de bouwsteen die het gevoel van gastvrijheid het gemakkelijkst kan maken of breken. Voor dienstverlenende bedrijven is het iedere dag weer een uitdaging om de gasten dat positieve gevoel mee te geven.
Bedrijven hebben u nodig
Maar, ‘it takes 2 2 tango’… Al deze bedrijven staan op achterstand; forse achterstand! Zij hebben u gemist de afgelopen maanden. En hoe gastvrij ze ook waren, hoe lekker of hoe mooi de producten werden aangeboden, hoe excellent hun diensten ook werden beoordeeld in het verleden. Deze bedrijven en hun mensen hebben u, de gast, nu heel erg hard nodig!
Dus mensen, wees eens lief! Ongemerkt en ongewild heeft vrijwel iedereen nu geld ‘opgepot’. Wij gaven de laatste tijd namelijk geen of veel minder geld uit aan: restaurants, bars, hotels, kleding, schoenen, kappers, auto, vliegen, taxi’s, bioscopen, theaters, sport(clubs), festivals, vakantie, etcetera.
Vette tips geven
Support dus je favoriete lokale dienstverlener en geef die ‘vette’ tip aan de barman. Of koop die gave trui, maar ook die broek. Pak een taxi. Betaal je kapper dubbel. Zo houden wij met ons gedrag niet alleen de dienstverleners van Utrecht in leven. Maar verzekeren wij ons ook van gastvrij gedrag in de toekomst.
Coronatipping dus- Daarom!
Jan Willem Steunenberg
Lid Utrecht Development Board
"Constructief, maar wel kritisch"
De kracht van de Utrecht Development Board? Drie leden geven een eenstemmig antwoord: de eigen koers los van de politiek, zoekend naar gesprek met de stad en de buurt. Kortom: allereerst in contact met de basis en niet met reguliere machtsfactoren.
> Lees het hele interview