Column Tjeerd de Jong
Eva komt uit Rusland en woont in Utrecht
En opeens was alles anders. De Russische inval in Oekraïne heeft onze wereld veranderd, zoals 9/11 dat ruim twintig jaar geleden deed. Ik had hier een verhaaltje willen schrijven over het belang van goed onderwijs en de cruciale rol van leraren daarbij. Ik had aandacht willen vragen voor de grote maatschappelijke consequenties van de problemen in het onderwijs.
Het zou een pleidooi zijn voor een mogelijke verlichting van het lerarentekort in Utrecht. Maar alles valt in het niet bij het leed dat we zien vanuit het land dat volgens Poetin geen recht van bestaan heeft.
De wereld in de school
Bij een bezoek aan een van de scholen die vallen onder onze Katholieke Scholenstichting Utrecht (KSU) hoorde ik het verhaal van Eva* uit groep 8. Eva heeft een Russische moeder, spreekt vloeiend Russisch en was bang dat ze medeverantwoordelijk werd gehouden voor de agressie van Poetin en de zijnen. Gelukkig vertelde haar leerkracht dat er uitgebreid aandacht werd besteed aan de oorlog en aan de positie van Russen in ons land.
Zo moet het in mijn ogen ook zijn; de school hoort in de wereld te staan en de wereld in de school. Kinderen leren dat iedereen erbij hoort en dat iedereen een plaats verdient in onze wereld.
Weerbare, kritische burgers
Toch blijft het bij me knagen, in het licht van de gebeurtenissen in Oekraïne kun je eigenlijk nauwelijks meer anders dan de eigen problemen en uitdagingen opzijschuiven. Ik ben me bewust van het risico een pleidooi te houden voor het wegnemen van drempels voor leraren in een fijne stad. Ik pleit voor een verbetering van de werkomstandigheden van onze leerkrachten.
Die keuze kan ik via een kleine omweg ook verdedigen. Het onderwijs in de vrije wereld biedt iedereen de kansen om mee te doen, om te worden wie je wilt zijn. Ons onderwijs legt ook de basis van onze democratische rechtsstaat, eveneens een reden om goed onderwijs te organiseren. Zo krijgen we weerbare, kritische burgers.
Situatie is nijpend
Dus mag ik hier, ondanks alles, pleiten voor een Utrechtse bijdrage aan oplossing van het lerarentekort. Geef onze leerkrachten bijvoorbeeld voorrang bij het krijgen van woonruimte. Biedt, ondanks het goede streven voor een autoluwe binnenstad parkeergelegenheid voor hun auto. Laat op die en op andere manieren zien hoe belangrijk we uitstekend onderwijs vinden.
De situatie is nijpend en dat gaat de komende jaren niet veranderen. Net zoals we waarschijnlijk nog jaren zullen merken dat een gevaarlijk, totalitair regime grenzeloos in haar keuzes is. Eva en haar moeder zullen hopelijk niet te veel lijden onder de aversie jegens Rusland en alles wat daarmee te maken heeft.
Stad met goede leraren
Gelukkig zit ze in een klas waar wereldburgerschap onderdeel uitmaakt van het curriculum, gelukkig woont ze in een stad die iedereen een plaats gunt. Een stad waar goede leraren ervoor zorgen dat alle kinderen beseffen dat Poetin een Rus is, maar alle Russen geen Poetin zijn.
Waar goede leraren ervoor zorgen dat kinderen voelen dat iedereen erbij hoort.
*Eva heet in het echt anders
Tjeerd de Jong
Lid Utrecht Development Board
"Constructief, maar wel kritisch"
De kracht van de Utrecht Development Board? Drie leden geven een eenstemmig antwoord: de eigen koers los van de politiek, zoekend naar gesprek met de stad en de buurt. Kortom: allereerst in contact met de basis en niet met reguliere machtsfactoren.
> Lees het hele interview