Column Trude Maas
Gevraagd: zomerscholen
Het is leuk om te zien hoe iedereen in de crisis een bevestiging ziet van wat hij altijd al gezegd had. Dat doet het ergste vrezen voor de invulling van het nieuwe normaal. Voor we het weten is alles weer zoals het altijd was. Toch zou dat jammer zijn.
Want inmiddels hebben we ontdekt dat vlak onder het oude normaal van ‘ieder voor zich’ en ‘dikke ik’ een groot talent voor verbinding schuilt.
Kennelijk hebben we wat druk nodig om talent voor samenwerken en innovatie aan te boren. Maar dan komt er ook wel meteen iets op gang.
Spreiding van de spits
Het huis was te klein toen de NS vroeg om spreiding van de spits in het openbaar vervoer, en voorstelde dat hogescholen en universiteiten wat later zouden beginnen. Nu we zien hoe vaardig de opleidingen zijn overgestapt op digitaal onderwijs, komen ze natuurlijk niet meer weg met hun “absoluut onmogelijk”.
Thuiswerken was ook niet echt bon ton, maar kijk eens hoe handig we erin raken. Dat zetten we straks heus niet meteen overboord om sukkelig onder een poncho in de regen te gaan zitten kleumen, of achter in de file aan te sluiten.
Student aan huis
Veel van wat we anders zijn gaan doen, wordt mogelijk gemaakt door de digitale wereld.
En daar zit dan nog wel een dingetje. Want niet iedereen beschikt over de spullen en over de mentale bagage om hier handig mee om te gaan.
Zodra we weer wat mogen bewegen ligt hier een prachtig terrein voor “student aan huis”. Mensen even op gang helpen. Laten zien hoe je de vergadertools gebruikt, en nog zo wat.
Leemtes zichtbaar
Er zijn wel meer leemtes zichtbaar geworden.
Kinderen die aan de laptop stukken minder geleerd hebben dan anderen, omdat hun ouders hen niet de ondersteuning konden geven die andere kinderen wel kregen.
Studenten die misschien niet kunnen afstuderen omdat hun stageplannen in duigen vielen. Het is nu eenmaal makkelijker om het centraal examen cadeau te doen dan mensen een beroepenveld in te sturen dat ze nog onvoldoende kennen.
Extra stagemogelijkheden
Voor de achterstand in leren is in Utrecht wel behoorlijk wat op gang aan het komen.
Stadsnetwerk Taal en Huiswerk bijvoorbeeld. Een goed initiatief van Taal Doet Meer.
Toch vraag je je af of er niet meer mogelijk is. We hebben immers ook veel leraren en onderwijsassistenten in opleiding in de stad. Die ook graag op tijd willen afstuderen en dus praktijkervaring nodig hebben.
Waarom knopen we die twee zaken niet aan elkaar, en creëren we extra stagemogelijkheden voor die leraren in opleiding? Dan snijdt het mes aan twee kanten immers.
Zomerscholen
Er zijn nog wel meer mogelijkheden om te werken aan het wegwerken van onderwijsachterstanden. Waarom geen zomerscholen, nu we toch niet allemaal in een vliegtuig zullen stappen? Het zou een mooie samenwerking kunnen worden tussen onze hoger onderwijsinstellingen en de basisscholen. En het hoeft zich ook niet te beperken tot het Kofschip en de tafel van 7.
Elkaar helpen
Juist de hogeschool, de roc’s en de universiteit hebben nog wel wat meer in de aanbieding om de nieuwsgierigheid aan te wakkeren en kinderen uit hun bubbel te halen.
Het nieuwe normaal moet gaan over samenwerken en verbinden. Elkaar helpen.
Dan houden we tenminste ook nog iets goeds over aan dat virus.
Trude Maas
Voorzitter Utrecht Development Board
"Leefbaar, gezond en uitdagend"
“Niet wachten tot problemen ons boven het hoofd groeien. Nu inzetten om Utrecht leefbaar, gezond en uitdagend te houden”. Voor UtrechtDB-lid Richard Kraan is dit het centrale thema. “Werkgelegenheid, voorkomen van uitsluiting, daar moeten we aan werken. Als we slagen, zijn we als stad uniek.”
Vanaf het eerste uur, de oprichting in 2009, draait Richard Kraan mee in de UtrechtDB. Hij was een van de wegbereiders voor het platform dat wil dienen als smeerolie voor samenwerking tussen overheid, bedrijven en opleidingen in de stad Utrecht.
> Lees het hele interview > Alle interviews