Column Trude Maas
In een top-fietsstad kan iedereen bewegen
Mooi, de vlag kan uit. We zijn de eerste
stad die op eigen grondgebied de drie grootste topsport fietsevenementen ter
wereld weet te vieren. De Giro eerst in 2010 en later nogmaals in 2016. Toen in
2015 de Tour. En nu in 2020 de Vuelta.
Het kan toch echt niemand meer ontgaan dat
we van fietsen houden.
En ook dat we goed kunnen organiseren.
Paar rotondes weg? Paar dagen later liggen ze er weer. Beetje rommel op straat?
Dag later alles weer brandschoon. Paar honderdduizend bezoekers? Met trein,
tram en bus komen ze handig binnen, en we spreiden ze zo, dat er geen paniek op
de pleinen kan ontstaan.
Van Zanen op Spaanse les
Zo kun je nog even doorgaan, er is veel om
trots op te zijn.
Want aan ons hoofd staat ook nog eens een
burgemeester die meteen de vreemde taal gaat leren. Dat Spaans van Jan van
Zanen komt wel goed, als hij zo ijverig blijft.
Logistiek
Het zal ook wel heel wat kosten, hoor je ook. Dan volgt al snel de vraag of we de goede prioriteiten stellen. De antwoorden kennen we allemaal: reuring brengt omzet, en topsport stimuleert het bewegen en de gezondheid van gewone mensen. Dat we ook leren samenwerken en sterk worden in logistiek hoor je minder vaak, maar is toch echt een feit.
Topsport inspiratiebron?
Over de effecten van topsport op het gezonde bewegen zullen we toch nog wat langer na moeten denken. Topsport als inspiratiebron voor een rondje extra of een stapje meer? Dat werkt niet voor iedereen. We hebben het bewegen niet allemaal meteen en als vanzelf te pakken. Daar moet echt wel hard aan gewerkt worden.
Fietsfiles
In de week van de Tourstart gonsde het van
de extra activiteiten voor kinderen, maar hebben we nu inmiddels onder hen meer
fietsers in de stad?
Ja, we worden af en toe van de sokken
gereden door middelbare heren in het lycra, maar is dat wat we bedoelen? De
fiets is in onze stad vooral vervoer van A naar B. Met files zoals we die van
de auto's kennen. En we tobben juist erg met de verschillende snelheden.
Te weinig ruimte
Op smalle fietspaden kunnen moeilijk bakfietsen en wielrenners tegelijk. Laat staan dat dan ook nog de boodschappende inwoners veilig thuis komen. Of de driejarigen die net leerden fietsen. Het wordt echt tijd dat we beter over dat fietsen na gaan denken. Qua ruimte en snelheden.
Elke fiets met motor
Maar ook qua gezondheid. De explosieve opmars van de e-bike werpt een vreemd licht op de topsport met fietsevenementen. Zeker nu de motor in je fiets het nieuwe normaal schijnt te worden. Hoe krijgen we die zoevende e-bikers weer in beweging, gaat de Vuelta daar echt iets voor betekenen?
Zitten op je scooter
Kunnen we dat evenement uitnutten om de jeugd in bepaalde wijken op de fiets te krijgen, nu uit onderzoek blijkt dat sommigen zo ongeveer van hun driewieler overstappen op de zacht verende zitting van de scooter? Hoezo, fijn en gezond bewegen? Daar valt nog wat te winnen.
Tijd tot 2020
Nooit geschoten is altijd mis, en we
hebben nog tot 2020 om al die effecten te bereiken.
Maar dan moeten we wel gericht aan de gang.
Want vanzelf gebeuren de dingen niet.
Excuus voor omhelzing
Misschien worden we dan toch nog ooit die beste fietsstad van de wereld. Lijkt me een mooie uitdaging voor het projectteam dat nu met de Vuelta aan de gang is. Voor hen wellicht een onbedoeld neveneffect. Voor de stad misschien wel het beste excuus om deze topsport te omhelzen.
Trude Maas
Voorzitter Utrecht Development Board
"Constructief, maar wel kritisch"
De kracht van de Utrecht Development Board? Drie leden geven een eenstemmig antwoord: de eigen koers los van de politiek, zoekend naar gesprek met de stad en de buurt. Kortom: allereerst in contact met de basis en niet met reguliere machtsfactoren.
> Lees het hele interview