Column Jan Willem Steunenberg
Stop scheurende gorilla’s in de stad
Wat hebben Utrecht Centrum en Utrecht Zuid met elkaar gemeen? In ieder geval dat het bezorggebieden zijn voor een nieuwe plaag in veel Westeuropese steden. Een mierenplaag. Want de opkomst van flitsbezorgbedrijven zoals Gorillas, Getir en Flink lijkt namelijk niet te stoppen.
Zij overspoelen momenteel de centra van (middel)grote steden in Europa met ‘Riders op speedy e-bikes’. Of in gewoon Nederlands: fietskoeriers op snelle elektrische fietsen die binnen tien minuten na de bestelling via een app een product bij de luie consument hebben thuisbezorgd.
Groeimarkt? Ja
Een nieuwe groeimarkt. Deze online boodschappendiensten haalden ondertussen al meer dan een half miljard euro op bij investeerders. De bedrijven leveren supersnel een beperkt assortiment boodschappen vanuit hun ‘darkstores’. Donkere en kleine magazijnen als afhaalpunt voor producten die worden opgepikt door de fietskoeriers.
Een vergeten pot pindakaas
De Millennials en Generation Z zijn hun doelgroepen, die deze nieuwe bestel-app verkiezen boven een wandeling naar de supermarkt. Voor een vergeten limoen, pistoletje, speciaal bier of potje pindakaas hoeven zij zelf niet meer de deur uit; een paar clicks op hun mobiel volstaat. En dat terwijl we met z’n allen best wel wat beweging kunnen gebruiken…
Autoluw, aangenaam, veilig
In Utrecht hebben wij de afgelopen jaren serieuze stappen gezet met het autoluw maken van de binnenstad. Het terugdringen van de auto was en is een noodzakelijke voorwaarde teneinde de openbare ruimte weer terug te kunnen geven aan de bewoners, de wandelaar en de reguliere fietser. En deze maatregel zorgt tenslotte voor een aangenamer en veiliger leefklimaat in de binnenstad.
E-bikes, e-scooters, e-stepjes
Een aangename ontwikkeling, echter van relatief korte duur. Een nieuwe familie van de e-bikes, e-scooters, e-stepjes in de binnenstad heeft zich namelijk reeds gemeld de afgelopen jaren. En daar kan dus nu deze agressievere variant aan worden toegevoegd. Eentje die omwille van de snelste tijd (=geld) zo hard mogelijk door de binnenstad scheurt over stoepen, terrassen, pleinen, parken en fietspaden.
Niet op zijn beloop laten
De vragen die zich opdringen zijn deze; laten wij deze ontwikkeling op zijn beloop en gaat het zichzelf wel reguleren? Zijn de Millennials en de Gen Z’s van deze wereld op enig moment weer uitgekeken op hun nieuwste gimmick? Of is hier een actieve rol weggelegd voor de politiek om deze nieuwe vormen van E-vervoer in te dammen?
De ervaring leert dat het gemak de (luie)mens graag dient en de nieuwe apen/gorilla’s dus niet alleen zullen blijven, maar zich ook nog eens gretig zullen gaan vermenigvuldigen.
Eerlijk gezegd kunnen wij er met z’n allen beter nu iets van vinden dan het te laten voortwoekeren…
Jan Willem Steunenberg
Lid Utrecht Development Board
"Utrecht kan van kunstenaars profiteren"
"Had iemand ooit van Bilbao gehoord zonder het Guggenheim museum?" Jeroen Hermkens, beeldend kunstenaar en UDB-lid, pleit voor meer zichtbare kunst en cultuur in Utrecht. "We snakken naar schoonheid" zegt hij. En hij ziet dat grote culturele projecten een verrassende invloed hebben. "De bouw van het Antwerps Museum MAS heeft in korte tijd een verpauperde wijk een ander imago gegeven".
> Lees het hele interview